A Budapesti Fegyház és Börtön, vagyis a „Gyűjtő” területén működő Budapesti Faipari Termelő és Kereskedelmi Kft.-ben munkáltatott fogvatartottak több mint háromezer asztalt, szekrényt, heverőt és közel kétezer ötszáz irodai széket gyártottak2018-ban.
A Nemzeti Bűnmegelőzési Tanács, a BvOP és Várnagy Andrea Liszt Ferenc-díjas zeneművész támogatásával idén újjászületett a börtönszínház. Tíz büntetés-végrehajtási intézetben tíz színdarabot adnak elő fogvatartottak a bibliai Tízparancsolat témakörében. Az utolsó előadás pénteken a Kalocsai Fegyház és Börtönben lesz.
A program érdekessége volt, hogy a kiválasztott tíz börtönben a fogvatartottak maguk írták az adott parancsolatról szóló színdarabjaikat, amely kreatív tevékenységükben reintegrációs tisztjeink és más szakemberek segítették őket művészetterápiás, illetve drámapedagógiai módszerek alkalmazásával. A színművek megvalósítása mellett, a parancsolatok képzőművészeti (rajz, grafika, festmény) és irodalmi alkotásokra (vers, novella) is sarkallták az elítélteket. A tíz különálló előadás önállóan is megállja a helyét, de együtt egy hangsúlyos üzenetet közvetítenek arról, hogy fogvatartottként mit jelent a Tízparancsolat tanítása.
A színdarabok zenei mentora Várnagy Andrea zongoraművész volt, aki a tőle megszokott energiával és kreativitással fejezte ki a zene iránti szeretetét, valamint feltételek nélküli hitét az emberekben és a művészet erejében. A resztoratív elemeket tartalmazó projekt megvalósításának célja, hogy az embereknek lássák: a büntetés-végrehajtási intézetek falai mögött élők méltók lehetnek arra, hogy a társadalom visszafogadja őket, az emberek bizalmát visszanyerjék.
A büntetés-végrehajtási szervezet feladata a biztonságos fogvatartás és az elítéltek társadalomba való sikeres visszailleszkedésének elősegítése. Célunk a fogvatartottak méltóságának, önbecsülésének fenntartása és erősítése, melyet egyebek mellett művészetterápiával igyekszünk megvalósítani. A börtönszínház közegében, a próbák során az elítéltek olyan szerepeket gyakorolhattak, melyeket normál esetben, a szabad életben a családjuk, munkatársaik, embertársaik körében is gyakorolni tudnak. Életük nehézségei mind-mind előtérbe kerültek a színjátszás során, a próbák során a darab sikeressége érdekében rákényszerültek arra, hogy összefogjanak, képesek legyenek csapatban dolgozni. Keresniük kellett a kompromisszumokat, azért, hogy egy általuk fontosnak tartott célt, a sikeres, önmaguknak és a közönségnek tetsző előadást hozzanak létre.
A parancsolatokat az alábbi büntetés-végrehajtási intézetekben állították színre:
Első parancsolat: Szombathelyi Országos Büntetés-végrehajtási Intézet
Második parancsolat: Fővárosi Büntetés-végrehajtási Intézet
Harmadik parancsolat: Közép-dunántúli Országos Bv. Intézet
Negyedik parancsolat: Fiatalkorúak Országos Büntetés-végrehajtási Intézet, Tököl
Ötödik parancsolat: Szegedi Fegyház és Börtön
Hatodik parancsolat: Pálhalmai Országos Büntetés-végrehajtási Intézet, Mélykút
Hetedik parancsolat: Váci Fegyház és Börtön
Nyolcadik parancsolat: Balassagyarmati Fegyház és Börtön
Kilencedik parancsolat: Tiszalöki Országos Büntetés-végrehajtási Intézet
Tizedik parancsolat: Kalocsai Fegyház és Börtön