A Budapesti Fegyház és Börtön, vagyis a „Gyűjtő” területén működő Budapesti Faipari Termelő és Kereskedelmi Kft.-ben munkáltatott fogvatartottak több mint háromezer asztalt, szekrényt, heverőt és közel kétezer ötszáz irodai széket gyártottak2018-ban.
Békés Vármegyei Büntetés-végrehajtási Intézet

A büntetés-végrehajtási szervezet munkatársai amellett, hogy szakmájukban felelősségteljes, komoly hivatást töltenek be, magánéletükben gyakran folytatnak nem mindennapi, különleges "hobbit". Közéjük tartozik Molnár István bv. fötőrzszászlós, gyulai biztonsági főfelügyelő, aki 15 éves fiának is átadta a nosztalgikus vonzalom hajtotta szenvedélyt: régi Jawa Babettákat mentenek meg a roncstemetőtől. Az apró segédmotoros kerékpárok, amelyek egykor a csehszlovák utakat szelték, ma már ritkaságszámba mennek, de a Molnár család garázsában új életre kelnek.
A Babetta, vagy nemzetközi nevén Jawa Babetta, a csehszlovák segédmotoros kerékpárok egykori csillaga, amely az 1970-es évektől kezdve hosszú időn át uralta a kétkerekű járművek piacát. Az egyszerű, 50 köbcentiméteres, kétütemű motorral szerelt mopedek nemcsak megfizethetőségükkel, hanem úttörő technológiájukkal – például a tranzisztoros érintés nélküli gyújtásukkal – is kiemelkedtek. A modellek, mint a 207-es és a 210-es, ma már gyűjtők és nosztalgiázók kedvencei.
A családi történet néhány évvel ezelőtt kezdődött, amikor István nosztalgiából vásárolt egy Babettát, amit eredetileg felesége mindennapos használatra szánt. A felújítás azonban nem ment gyorsan, így az egykori praktikus terv helyett egy családi projekt született. „A halogatás szerencsésen sült el – meséli István. – Mire eljutottunk a felújításhoz, a fiam már olyan korba ért, hogy őt is érdekelni kezdte a szerelés.”
Az első motor helyreállítása olyan sikerélményt hozott, hogy végül nem álltak meg egy modellnél. Ma már négy Babettával büszkélkedhetnek: két 207-es és két 210-es modell sorakozik a garázsban. Az időközben felhalmozott tapasztalatnak köszönhetően a fiatalabb Molnár egyre önállóbban dolgozik, miközben apja inkább asszisztensként segíti munkáját.
„Nemcsak működőképessé tesszük a motorokat, hanem a megjelenésükre is odafigyelünk. A festéstől a vázjavításig igyekszünk az eredeti állapotot visszaállítani, de néha egy kis kreativitást is belecsempészünk – mondja István. – Van például olyan motorunk, amely faberakással büszkélkedhet.”
A család számára ez a hobbi már nemcsak a nosztalgiáról szól. A közös munka apa és fia kapcsolatát is erősítette, és a fiatalabb Molnárt arra inspirálta, hogy az autószerelő szakma felé orientálódjon.
A Jawa Babetta, amely sokaknak a Linda című televízió-sorozatból lehet ismerős, ma már ritkaság, de a Molnár családnak köszönhetően néhány példány még hosszú éveken át szelheti az utakat – nemcsak nosztalgikus emlékként, hanem működő, restaurált remekműként.