A Budapesti Fegyház és Börtön, vagyis a „Gyűjtő” területén működő Budapesti Faipari Termelő és Kereskedelmi Kft.-ben munkáltatott fogvatartottak több mint háromezer asztalt, szekrényt, heverőt és közel kétezer ötszáz irodai széket gyártottak2018-ban.
Szombathelyi Országos Büntetés-végrehajtási Intézet
Élményszerű, gyakorlatorientált, interaktív: így jellemzik a Szombathelyi Országos Büntetés-végrehajtási Intézetben zajló szakmai oktatást a duális képzésen részt vevő diákok. A büntetés-végrehajtási szervezet 2024-ben kapcsolódott be a duális képzésbe: az I. Agglomerációban a szombathelyi, a veszprémi és a zalaegerszegi bv. intézetekben mélyíthetik el az iskolapadban megszerzett szakmai ismereteiket a diákok.
A Szombathelyi Országos Büntetés-végrehajtási Intézetben Csécsényi András bv. százados irányításával 2025 márciusáig hat technikus tanuló ismerkedik a bv-s hivatással. Közülük egy a szombathelyi Savaria Technikumból érkezett, öten pedig a csornai Hunyadi János Technikum diákjai - mindannyian 13. évfolyamosok rendészeti technikus szakirányon. A duális képzés résztvevőiként tizedik évfolyam végén ágazati alapvizsgát tettek, 12. év végén magyar nyelv és irodalomból, matematikából és történelemből érettségiztek, 2025 februárjának végéig pedig a szombathelyi bv. intézetben valós munkakörnyezetben gyarapítják szakmai ismereteiket. Ittlétüket dolgozatírással zárják, majd visszatérnek az iskolájukba, ahol a szakmai és nyelvi érettségire készülnek. Ha a sikeres vizsgáikat követően felszerelnek a büntetés-végrehajtási szervezethez, már nem kell részt venniük a rendvédelmi alapfeladatok szaktanfolyami képzésen (csak lövészeten), a büntetés-végrehajtási felügyelő szakmai képzés tanórái alól pedig felmentést kapnak (kivétel a kéthetes intézeti gyakorlat), és csak a büntetés-végrehajtási felügyelő szakmai képzés képesítő vizsgáját kell eredményesen teljesíteniük. A képesítő vizsga eredményes teljesítését követően a duális képzésbe bevont tanulók teljes értékű, a tiszthelyettesi feladatok ellátására alkalmas munkatársai lesznek a büntetés-végrehajtási szervezetnek.
A fiatalok kérdésünkre elmondták, valamennyien büntetés-végrehajtási intézetben szerették volna teljesíteni a szakmai képzést, mi több: öten közülük úgy tervezik, hogy tanulmányaik befejezése után fel is szerelnek a szervezethez.
A csornai középiskola diákjai egyébként nem kis áldozatot vállaltak azért, hogy a szombathelyi börtönben gyarapítsák szakmai ismereteiket: hajnali négykor kelnek, öt órakor már vonaton ülnek, hogy az oktatás kezdetére beérjenek az intézetbe. Mindegyikük állítja, hogy megéri a korán kelés és a sok utazás, a szakmai képzést ugyanis hasznosnak ítélik: élményszerű, interaktív, és ami a legfontosabb, a tanteremben hallottakat rögtön gyakorolhatják. Kedden például a kényszerítő- és mozgáskorlátozó eszközök használatát tanulták – az eszközök már reggel ott sorakoztak az asztalon, gyakorlásra várva. Amikor pedig a szolgálatátadás, -átvétel volt a tananyag, „élesben” is megtekintették a hallottakat.
A duális képzésbe történő bekapcsolódás a bv. szervezet számára is hasznos, hiszen remélhetőleg a gyakorlatukat itt töltő fiatalok többsége szakmai tudással felvértezett felszerelőként tér vissza az büntetés-végrehajtási intézetek egyikébe.