A Budapesti Fegyház és Börtön, vagyis a „Gyűjtő” területén működő Budapesti Faipari Termelő és Kereskedelmi Kft.-ben munkáltatott fogvatartottak több mint háromezer asztalt, szekrényt, heverőt és közel kétezer ötszáz irodai széket gyártottak2018-ban.
Szombathelyi Országos Büntetés-végrehajtási Intézet

Ágazati és záróvizsgán adtak számot tudásukról a szakmaképzésben részt vevő fogvatartottak a Szombathelyi Országos Büntetés-végrehajtási Intézetben. A 2024/25-ös tanévben 54 elítélt tanult festő-mázoló-tapétázónak, illetve kertésznek.
Fegyelmezettek, lelkiismeretesen felkészültek a záróvizsgára – így jellemezte a kétéves festő-mázoló-tapétázó képzésben részt vevő elítélteket Bárdics János, a vizsgabizottság elnöke. Mint elmondta, az interaktív írásbeli számonkérést szóban portfólióvédés, majd gyakorlati vizsga követte. A szóbeli fordulón egyebek között arra kellett válaszolniuk a vizsgázóknak, hogy miért ezt a szakmát választották, mit tanultak a két év alatt, majd egy szabadon választott munkafolyamatot kellett ismertetniük. A gyakorlati vizsga az A/2 épületben volt, ahol kiürített zárkákat kellett kifesteniük, vagy egy kijelölt falrészt kellett tapétázniuk. A szakmaképzésben részt vevő 20 másodéves fogvatartott közül 16 tett sikeres záróvizsgát, ők szakmai bizonyítványt vehettek át, amely a kézhezvétel után nem sokkal bekerült a letétjükbe. A festő-mázoló-tapétázó képzés első évfolyamán 19 elítélt tett sikeres ágazati vizsgát, ők szeptemberben újra iskolapadba ülnek.
Tavaly kétéves kertészképzés indult a bv. intézetben: 19 fogvatartott ismerkedett meg a szakma alapfogalmaival és szerzett meteorológiai és zöldségtermesztéssel kapcsolatos ismereteket. A tankertben épített ágyásokba borsót, dughagymát, epret, málnát és fűszernövényeket vetettek, illetve ültettek a képzés résztvevői, akik az első tanév végén e mini veteményes mellett tettek gyakorlati vizsgát. Csenár Márton szakoktató ottjártunkkor Kardos Lászlót vizsgáztatta, aki a tételek közül a kerti gépek motorolajszintjének ellenőrzését húzta. Sikeres felelete után elmondta: szívesen tanul, hiszen így a börtönben töltött időt hasznosan töltheti.
A büntetés-végrehajtási intézetekben elsősorban olyan hiányszakmákban indítanak képzést, amelyek illeszkednek az adott térség munkaerő-felvevő piacához, illetve amelyekben a fogvatartottak még a börtönön belül megfelelő gyakorlatot szerezhetnek, növelve ezzel a szabadulását követő munkába állásuk esélyeit.