A Budapesti Fegyház és Börtön, vagyis a „Gyűjtő” területén működő Budapesti Faipari Termelő és Kereskedelmi Kft.-ben munkáltatott fogvatartottak több mint háromezer asztalt, szekrényt, heverőt és közel kétezer ötszáz irodai széket gyártottak2018-ban.
Sátoraljaújhelyi Fegyház és Börtön
A Szabadtéri Néprajzi Múzeum, „KultúrBónusz” munkacímmel nagyszabású kísérleti programot indított az Észak-magyarországi régióban, a 2018-as iskolai tanévben, melyhez a Magyar Büntetés-végrehajtás Múzeumi Kiállítóhelye is csatlakozott.
A Szabadtéri Néprajzi Múzeum, Múzeumi Oktatási és Módszertani Központ a "Múzeumi és könyvtári fejlesztések mindenkinek" című, EFOP-3.3.3-VEKOP-16-2016-00001 azonosítószámú kiemelt projekt keretében, „KultúrBónusz” munkacímmel nagyszabású kísérleti programot indított az Észak-magyarországi régióban, a 2018/2019-es iskolai tanévben, valamint a 2019/2020-as tanév első félévében, melyhez a Magyar Büntetés-végrehajtás Múzeumi Kiállítóhelye is csatlakozott.
A program résztvevőiként hátrányos helyzetű településeken működő általános és középiskolák, valamint a régió múzeumai regisztrálhattak annak érdekében, hogy tanórán kívüli, élményszerű kompetenciafejlesztés valósulhasson meg a múzeumok bevonásával. A Börtönmúzeum az elsők között csatlakozott a programhoz, így az előkészítő szakaszban, már 2018 őszén bekapcsolódtunk az előkészítő tevékenységekbe. Első körben különböző korosztályok számára dolgoztunk ki múzeumpedagógiai programcsomagokat a művelődés és kultúrtörténet, a történelem, az ember- és társadalomismeret és a szakmai ismeretek tantárgyakhoz kapcsolódva:
- az alsó tagozatosok számára a „Betyáros programot”;
- a felsősöknek a „Mit csinálnak a börtönőrök?” c. programcsomagot;
- középiskolásoknak pedig „A büntetés-végrehajtás története” és az „Ez nem a Te utad! a büntetés-végrehajtás történetének és jelenének bűnmegelőzési célú feldolgozása” c. múzeumpedagógiai foglalkozások koncepcióját.
A múzeumok egy A Magyar Nyelv Múzeumában szervezett workshop keretében mutathatták be programjaikat a regisztrált iskolák pedagógusainak. Annak érdekében, hogy módszertanilag is kellő felkészültséggel fogadhassuk a hátrányos helyzetű tanulókat, börtönmúzeumi kollégánk elvégezte a projekt keretében meghirdetett Esélyt a múzeummal – iskolai felzárkóztatás, tehetséggondozás, kompetenciafejlesztés, múzeumi támogatása a korai iskolaelhagyók csökkentése érdekében c. tantermi és e-learning rendszerű képzést.
Az első jelentkezések januártól indultak a projektgazda által kialakított webes felületen keresztül, az első múzeumpedagógiai programra pedig 2019. február 28-án került sor: a Nyíregyházi SZC Wesselényi Miklós Szakgimnáziuma, Szakközépiskolája és Kollégiuma végzős faipari tanulóit fogadtuk. Osztályfőnökük a bűnmegelőzési célú programcsomagot választotta, így a Börtönmúzeumban kezdődő program az intézetben folytatódott. Igyekeztünk a korábbi szakmai tapasztalatainkra építve érdekes és sokrétű programot összeállítani. A Nyitott Bíróság Program keretében kialakított együttműködésre építve hívtuk meg ezúttal is a Sátoraljaújhelyi Járásbíróság előadóját. Dr. Antal Ákos bírósági fogalmazó bevezetőjében a bűnelkövetés formáit, az igazságszolgáltatás intézményi kereteit, szakaszait, a büntetések formáit – különös tekintettel a szabadságvesztés büntetésre – ismertette. Ezt követően a BvOP saját gyártású filmjének megtekintésére került sor, melyből két elkövetői, elítélti sors rajzolódott ki a fiúk előtt, egyben felkészítve őket az ezt követő látogatásra a körleten, mely Dobos Gábor bv. százados, reintegrációs tiszt vezetésével történt. A körlet, majd a látogatóhelyiség megtekintését követően, a közös használatú helyiségek bemutatásába bevontuk Hajdú Miklós börtönlelkészt, akitől a kápolna és az intézeten belüli vallási élet bemutatását kértük. A körlet elhagyását követően a program az udvaron zárult, ahol Csorba Csaba bv. őrnagy, gépjármű csoportvezető kalauzolásával a rabomobilt is megtekinthették a diákok.
A program eredményeként különösen fontos volt, hogy leküzdjük a fiatalok félénkségét, merjenek megnyílni és kérdéseket feltenni. Munkánk elismerése, hogy a kísérőtanárok a követő-monitoring kérdőíven a program legerősebb pontjának a programban részt vevő kollégák szakmai felkészültséget jelölték meg. Bízunk benne, hogy a program keretében számos hasonló, további jó tapasztalatot szerzünk, és minél több gyerek látogathat el a Börtönmúzeumba és intézetünkbe a KultúrBónusz segítségével.