A Budapesti Fegyház és Börtön, vagyis a „Gyűjtő” területén működő Budapesti Faipari Termelő és Kereskedelmi Kft.-ben munkáltatott fogvatartottak több mint háromezer asztalt, szekrényt, heverőt és közel kétezer ötszáz irodai széket gyártottak2018-ban.
Sátoraljaújhelyi Fegyház és Börtön
2021. július 5. és 16. között a Szerencsi Szakképzési Centrum Sátoraljaújhelyi Kossuth Lajos Technikum, Szakképző Iskola és Gimnáziumban tanuló 10. osztályos rendészeti őr képzésben részt vevő tanulók az egyhónapos gyakorlatuk felét a Sátoraljaújhelyi Fegyház és Börtönben végezték.
A szakképző intézmény és a büntetés-végrehajtási intézet közötti együttműködés eredményeként idén több rendészeti őr képzést folytató intézményben tartottunk már pályaorientációs előadásokat, nyári gyakorlaton szakmai napot. A városunkban képzést folytató középiskola annyiban más, hogy a 10. osztályos tanulók nyári szakmai gyakorlatuknak a felét, tömbösítve intézetünkben töltötték, így módjuk volt alaposabban betekinteni a zárt falak mögötti, sokrétű büntetés-végrehajtási feladatokba.
A Személyügyi Osztály által összeállított órarend tartalmazott minden olyan elemet, aminek segítségével egyrészt az iskolában tanult ismereteket kompetenciafejlesztő jelleggel elmélyíthették, másrészt pályaorientációs, toborzó jelleggel csináltak kedvet a büntetés-végrehajtáshoz.
Az intézeti munka teljes spektrumát átfogó kéthetes képzési terv tartalmazott az alaki gyakorlatoktól kezdve a szóbeli kommunikációs gyakorlatokon, a munkavédelmi ismereteken, az önvédelmi és állóképesség-javító sportgyakorlatokon keresztül, a rejtési gyakorlaton át a biztonságtechnikai, egészségügyi ismeretekig, a kényszerítő eszközök használatáig és az oktatófilmek megtekintéséig számos foglalkozást, amelyeket olyan programok tettek élményszerűvé, mint a környékbeli helyek természeti és kulturális értékeit bemutató menetgyakorlatok, a múzeumpedagógia vagy éppen a drónozás.
A kilenc résztvevő esetében látható volt, hogy már az iskola világa és a szolgálatellátás fegyelmezettségére épülő gyakorlati foglalkozások közötti különbség edukatív célú áthidalása is fejlesztő hatású volt; míg a programba bevont állománytagok érzékenysége nőtt a napi rutin feladatellátást meghaladó oktatási helyzetekben.
Bízunk benne, hogy sikerült olyan példát mutatnunk, mely az iskolából kikerülők számára is vonzóvá tette a büntetés-végrehajtási életpályát.