A Budapesti Fegyház és Börtön, vagyis a „Gyűjtő” területén működő Budapesti Faipari Termelő és Kereskedelmi Kft.-ben munkáltatott fogvatartottak több mint háromezer asztalt, szekrényt, heverőt és közel kétezer ötszáz irodai széket gyártottak2018-ban.
Tiszalöki Országos Büntetés-végrehajtási Intézet

A digitális világban való eligazodás ma már alapvető készség, különösen azok számára, akik vissza szeretnének illeszkedni a társadalomba. Ezt a célt szolgálja a SANSZ elnevezésű reintegrációs program, amely kiberbiztonsági és digitális tudatosságot fejlesztő foglalkozásokat kínál fogvatartottak számára. A program nem csupán elméleti ismeretátadásra törekszik, hanem nagy hangsúlyt fektet az interaktív, élményalapú tanulásra is.
A program keretében a közelmúltban egy különleges foglalkozásra került sor, ahol a résztvevők saját társasjátékot terveztek és készítettek. A játék témája a digitális világ, annak veszélyei, lehetőségei és a kiberbiztonság köré épült. A fogvatartottak teljes egészében maguk dolgozták ki a játék mechanikáját, szabályait, valamint papíralapú eszközeit, mint például a játéktáblát, kártyákat és bábukat.
A játékfejlesztési folyamat során a résztvevők nemcsak kreativitásukat és problémamegoldó képességüket kamatoztatták, hanem mélyebb szinten foglalkoztak a digitális világ működésével, kockázataival és jogi vonatkozásaival is. A csoportos munka elősegítette a kommunikációt, együttműködést és kritikus gondolkodást – olyan készségeket, amelyek kulcsfontosságúak a sikeres társadalmi visszailleszkedéshez.
Az elkészült társasjáték nem vész el: az intézetben más fogvatartottak számára is elérhetővé válik, így hosszú távon is hozzájárul a tudásmegosztáshoz és a digitális kompetenciák fejlesztéséhez.
A SANSZ program innovatív megközelítése jól mutatja, hogy a digitális világban való eligazodás tanulható – és hogy a bűnmegelőzést szolgáló edukáció kreatív formái valódi értéket teremthetnek nemcsak a résztvevők, hanem a teljes közösség számára is.